Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Klasická a moderní podoba autorské pohádky: K. J. Erben a J. Mahen
POKORNÁ, Zuzana
Tato bakalářská práce si klade za cíl porovnání dvou podob autorské pohádky, klasické od Karla Jaromíra Erbena a modernistické od Jiřího Mahena. Nejdříve se zaměřujeme na jednotlivé shodné a rozdílné prvky mezi zkoumanými pohádkami. K naší analýze nám pomůže dílo Morfologie pohádky od V. J. Proppa a další odborná literatura. Následná teoretická kapitola je věnována právě hlubšímu seznámení s jednotlivými publikacemi. V závěru se budeme věnovat shrnutí všech dosažených poznatků.
Female Characters and the Relationship of Women to Children in Roald Dahl's Children's Fiction
BUBLOVÁ, Kateřina
Cílem bakalářské práce je literární analýza charakteristiky ženských postav v tvorbě Roalda Dahla určené dětskému čtenáři. Roald Dahl proslul jako autor groteskní prózy pro dospělé a pro jeho tvorbu pro děti je příznačný černý humor, nadsázka, groteskní prvky a určitá kontroverze jeho děl (Čarodějnice, Jirkova zázračná medicína, aj.). Práce nejprve představí Roalda Dahla a jeho dílo v jednotlivých kategoriích čtenářů (dětský a dospělý čtenář) anásledně se bude zabývat tématem antifeministického přístupu autora k ženským postavám, a to především v Dahlově próze Čarodějnice (The Witches). Teoretickým základem práce bude srovnání pojetí ženských postav v klasické pohádce bratří Grimmů (Bettelheim) a charakteristika ženských postav v Dahlově tvorbě pro dětské čtenáře. Praktická část práce dále posoudí vliv vzorů a modelových postav na dětského čtenáře v Dahlově tvorbě pro děti včetně možných kontroverzí ve výkladu a interpretaci čtení. Role humoru, nadsázky a grotesky bude předmětem závěrečných zkoumání v rámci bakalářské práce.
POHÁDKA V DÍLE VÁCLAVA TILLEHO - ŘÍHY
Vlčková, Barbora ; Šmahelová, Hana (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Diplomová práce s názvem Pohádka v díle Václava Tilleho - Říhy je založena na rozboru a interpretaci Tilleho pohádkové tvorby a symbolistních pohádkových povídek. Důraz je kladen na způsob rozvíjení symbolistní poetiky na osnově folklorní pohádky. Cílem práce je postihnout funkci pohádkových prvků v prózách Václava Tilleho, ve kterých se střetává literární adaptace tradičních folklorních látek s poetikou symbolistní tvorby. V úvodní kapitole je zohledněn historický kontext tvorby Václava Tilleho a její folkloristické a literárněvědné aspekty. Prostřednictvím rozboru díla Václava Tilleho je zároveň odkazováno k širším souvislostem v kontextu symbolistní tvorby a secesního výtvarného umění.
Pohádky ve světě předškolního dítěte
ŠIMKOVÁ, Sabina
Tématem bakalářské práce je klasická pohádka v životě předškolních dětí. Záměrem práce je zjistit, jaké šance má vyprávění klasických pohádek zaujmout současné předškolní děti a vydobýt si jejich zájem a oblibu i přes tlak současné masmediální produkce fantaskních seriálů a filmů pro děti. V teoretické části se zabývám klasickou pohádkou a s ní spojeným narativním uměním. Zmiňuji také psychologický význam pohádek pro dítě předškolního věku. V praktické části jsem zmapovala pohádkové hrdiny a vzory dvaceti dvou dětí starších pěti let. Následně jsem s nimi realizovala projekt zaměřený na klasickou pohádku o Zlatovlásce, kterou jsem dětem předložila jak narativními formami, tak metodami prožitkového učení. Po realizaci projektu s odstupem dvou týdnů jsem zopakovala s dětmi znovu rozhovory a sledovala jsem, zda došlo ke změně oblíbených hrdinů dětí.
Klasická a autorská pohádka v mateřské škole
TIŠEROVÁ, Jana
Cíl: Cílem mé práce je zjistit, které formy pohádkových příběhů jsou dětem předškolního věku nejbližší. Mou snahou je zmapovat, ke kterým stylům pohádkového vyprávění se děti rády vracejí. Řešení: Pro své šetření jsem využila kvalitativní metodu rozhovorů s dětmi nad přečtenou pohádkou. Průběžně jsem využívala metodu zúčastněného pozorování při sledování zájmu o výtvarnou složku knih. Následně děti zvolily nejoblíbenější tituly. V této fázi byla opět využita metoda zúčastněného pozorování. Výsledky: Provedeným výzkumem jsem zjistila, že klasická pohádka je nezastupitelným prvkem při rozvoji dítěte. Je však nutno předkládat ji dětem ve srozumitelné jazykové formě. Velice vhodný je doprovod ilustrací k ději. Autorská pohádka má na děti výrazný vliv a proto je nutno volit témata v odpovídající kvalitě. Oba druhy pohádek jsou pro správný vývoj rozumové, emoční či mravní složky osobnosti dítěte nepostradatelným faktorem a jsou pro děti zajímavé a podnětné. Přínos práce: Výsledky této práce umožňují organizovat a realizovat činnosti v MŠ způsobem, který je pro děti vhodný a přínosný. Ukazuje cestu, jak zacházet s pohádkovým žánrem v edukaci předškolních dětí.
Význam pohádek a mýtů v utváření psychiky
PRAŽÁKOVÁ, Eva
Bakalářská práce pojednává o pohádkách a významu, který jim přikládají rodiče dětí mladšího školního věku a odborníci z řad psychologů a psychoterapeutů. Teoretická část vymezuje základní pojmy vztahující se k dané problematice (klasická a moderní pohádka, význam a funkce pohádky, vývoj myšlení a morálky) a dále vymezuje nejdůležitější teorie a přístupy zabývající se pohádkami z hlediska jejich významu či praktického využití (psychoanalýza, analytická psychologie, narativní psychologie). Praktická část je realizována formou kvalitativního výzkumu, stanoveny jsou tyto výzkumné otázky: Jak pohádky ovlivňují dle rodičů a psychologů osobnost, chování a prožívání jedince? Jaký význam ve svém životě přikládají psychologové a rodiče pohádkám? Jaký rozdíl vnímají skupiny výzkumného souboru mezi klasickými a moderními pohádkami? Jak pracují psychologové s pohádkovými příběhy v průběhu práce s klientem? Jaké postavení má klasická pohádka v dnešní rodině? Výzkumným souborem je dvanáct respondentů šest psychologů a šest rodičů dětí mladšího školního věku. Sběr dat byl proveden metodou polostrukturovaného rozhovoru, data jsou dále zpracována metodou otevřeného kódování, které je součástí metodologického aparátu zakotvené teorie. Cílem práce bylo zjistit, jaký význam přikládají respondenti pohádkám a jak pohádky ovlivňovaly a ovlivňují jejich vlastní život i životy jejich dětí a klientů. Na základě výzkumného šetření bylo zjištěno, že respondenti přisuzovali zvláštní význam pohádkám zejména v oblasti emocí a morálního vývoje osobnosti, budování postojů a hodnotového zaměření. Důraz také kladli na utváření vztahu mezi vyprávějícím a posluchačem a na potěšení a únik z někdy tíživé reality života. Zároveň však bylo zjištěno, že v některých rodinách dochází k odklonu od klasických pohádek, které jsou nahrazovány moderními příběhy a televizní produkcí.
Pohádka v životě předškolních dětí
ŠVÁBOVÁ, Magdalena
Tato bakalářská práce se zabývá pohádkou v životě předškolního dítěte. V práci definuji pohádku a její dělení, popisuji vliv pohádky na předškolní dítě a specifikuji tuto věkovou kategorii. Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu zjistit znalost klasické pohádky u dětí a pokusit se vysledovat, kdo dítěti umožňuje setkání s pohádkou. Pro výzkum jsem použila metodu rozhovoru. Informace získané v rozhovoru, jsem zpracovala do analytického příběhu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.